جنگ جهانی سایبر چیست؟ - وبلاگ تحلیلی شهید گرجی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تحلیلی شهید گرجی

در این جنگ جهانی نه از ارتش‌های کلاسیک خبری است نه از تسلیحات مرگبار. اینجا فقط رایانه است و کابل و ایده. چین، کره‌جنوبی، آمریکا، کشورهای جنوب شرق آسیا و بسیار کشورهای دیگر که از زیرساخت قوی ارتباطات رایانه‌ای بهره می‌برند به دلیل باز کردن در‌های کشور به روی شرکت‌ها و افراد خارجی برای کار و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها دچار مشکلاتی نیز شده‌اند که از آن جمله سوءاستفاده از ارتباطات و زیرساخت‌های آن کشور برای حمله و تهدید امنیت سایبری دیگر کشورهاست. بتازگی و در یکی‌از شدیدترین موج حملات سایبری، صدها سایت در آمریکا و کره‌جنوبی مورد تهاجم گسترده واقع شدند که در نهایت موجب خارج از دسترس شدن تعداد زیادی از سایت‌های دولتی و مهم در این 2‌‌کشور شد. موج شایعات درباره احتمال حضور کره شمالی در پشت این حملات موضوع جنگ جهانی سوم سایبر را نیز تقویت کرد.


حاصل رصد خبری این رسانه‌ها یک نقطه مشترک داشت، این که تقریبا هیچ خبرگزاری‌ای ساکت نماند و همه سعی در پوشش خبری این رویداد داشتند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از حملات هکرها به ده‌ها سایت دولتی و تجاری در آمریکا و کره جنوبی و احتمال دست داشتن دولت‌های خارجی در این زمینه خبر داد. در گزارش این روزنامه آمده است که آخرین حمله بر فعالیت یک سایت دولتی و 6 سایت تجاری در کره جنوبی تاثیر گذاشت، چندان جدی نبود و طی چند ساعت به غیر از 2 سایت، بقیه سایت‌ها به حالت عادی بازگشتند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکا در روز چهارشنبه (9 جولای) مدعی شدند حملات هکرها علیه سایت‌های مهم این کشور که از چهارم این ماه آغاز شد پیچیده نبوده و دامنه کوچکی داشته‌اند. در‌عین‌حال آنها اذعان کردند نتوانسته‌اند منشا بروز این حملات را کشف کنند. به گفته این افراد، هکرها50 تا 65 هزار رایانه را برای حمله به برخی سایت‌ها مورد استفاده قرار داده و باعث توقف یا کند‌‌شدن فعالیت آنها شده‌اند.

آسوشیتدپرس نیز یک روز قبل از نیویورک تایمز اعلام کرد سایت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، اداره خدمات‌ سری، ‌کمیسیون تجارت فدرال و وزارت حمل و نقل، هدف این حملات بوده‌اند.

یک سخنگوی دولت آمریکا نیز فردای آن روز گفت: همه سایت‌های فدرال به وضعیت عادی بازگشته‌اند و البته سایت کاخ سفید نیز مورد حمله قرار گرفته است.

وی افزود: اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حملاتی اتخاذ شده است. خدمات دولتی مطابق معمول جریان داشته و مردم به طور عادی می‌توانند به سایت‌های دولتی مراجعه کنند.

او در عین حال اذعان کرد افرادی که از مناطقی در آسیا می‌خواهند به سایت‌های دولتی آمریکا مراجعه کنند تحت تاثیر حملات هکرها قرار گرفته‌اند. از صحبت‌های این سخنگو چنین برمی‌آید که حملات چندان هم کم‌حجم نبوده‌اند.

سایه حملات بر بازار مالی

سایت‌های مالی و بخش‌های معاملاتی نیز از این حملات به دور نماندند و به عقیده کارشناسان، حملات هکرها از 5 روز پیش و با حمله به گروه کوچکی از سایت‌های دولتی آمریکا آغاز شد، اما پس از مدتی این فهرست گسترده‌تر شد و سایت‌هایی تجاری در آمریکا و بعد کره جنوبی نیز هدف حمله قرار گرفتند. سایت بازار سهام نیویورک نیز از قربانیان مهم حملات هکرها بود. سایت‌هایی مانند نزدک، بخش مالی یاهو و روزنامه واشنگتن پست نیز مورد حمله قرار گرفتند، اما از خسارات یا سرقت‌های احتمالی، آماری در دست نیست.

هنوز علت حمله همزمان به سایت‌های دولتی در آمریکا و کره جنوبی مشخص نیست، اما از روز سه‌شنبه تا جمعه این ماه 11 سایت مهم در کره جنوبی یا از فعالیت ایستاده یا فعالیت آنها کند شده است. دفتر ریاست جمهوری،‌وزارت دفاع، پارلمان، پین هان بانک و یک روزنامه ازجمله سایت‌های مورد حمله در کره جنوبی بوده‌اند.

چند ساعت پس از این حملات، برخی از این سایت‌ها فعالیت عادی خود را بازیافتند، اما دیگر سایت‌ها بعد از گذشت حدود 2‌‌روز همچنان غیرقابل دسترس بودند.

سیاست در برابر سیاست

سازمان اطلاعات کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این حملات، حمله‌ای ساده توسط یک نفر نیست. به نظر می‌رسد کاملا برنامه‌ریزی شده و توسط یک نهاد مشخص یا حتی یک دولت انجام شده باشد.
نماینده آمریکا در اتحادیه جهانی مخابرات: اینترنت حق نیست، بلکه سرویسی است که ما به دیگران می‌دهیم و هر وقت بخواهیم آن را قطع می‌کنیم

با وجود شروع همکاری مقامات کره‌ای و آمریکایی در این خصوص نتیجه دقیق آن طور که باید مشخص نشد و همه چیز در‌حد حدس و گمان است.

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت این وزارتخانه از وقوع این حملات آگاه بود و پیش‌تر به نهادهای دولتی در این زمینه اطلاع داده بود.

به عقیده سازمان اطلاعات کره جنوبی، این حملات به وسیله یک گروه یا دولت دشمن با 2 کشور انجام شده است. خبرگزاری کره‌ای یون هاپ، کره شمالی یا گروه‌های وابسته به این کشور را عامل این حملات معرفی کرد، اما یک سخنگوی سازمان اطلاعات کره جنوبی گفت نمی‌تواند این ادعا را تایید کند. برخی از تحلیلگران با اشاره به ضعف سخت‌افزاری کره شمالی، حملات هکری از سوی این کشور را رد می‌کنند.

در عین حال چنانچه ادعای آمریکایی‌ها در مورد ساده و غیرپیچیده‌بودن این حملات صحیح باشد می‌توان قبول کرد از سوی گروهی در کره شمالی انجام شده است، اما دنیای رایانه پیچیده‌تر از این حدس و گمان‌هاست. مدیر تحقیقات امنیت در شبکه‌های آربور آمریکا گفت: حمله‌کنندگان تنها 23 مگابیت اطلاعات در یک ثانیه تولید می‌کردند که این رقم برای تاثیرگذاری عمیق و گسترده در سایت‌های اینترنتی کافی نیست.

وی با لحنی تمسخرآمیز خطاب به هکرها گفت: من شک دارم که عامل حمله حتی فارغ‌التحصیل رشته رایانه باشد.

یک کارشناس آمریکایی دیگر گفت نرم‌افزار حمله‌کننده محتوی متنget/china/dns بود که به نظام اینترنتی چین اشاره دارد و به نظر می‌رسد اطلاعات تولید شده توسط برنامه حمله‌کننده بر پایه زبان کره‌ای قرار داشته است.

در عین حال مجله pcworld گزارش کرد، این حمله به صورت گسترده علیه دولت آمریکا رخ داد و کارشناسان امنیتی اعلام کردند در پی آن، سایت اینترنتی کمیسیون فدرال بازرگانی آمریکا (FTC) به مدت 2 روز از کار افتاد.

یکی از سخنگویان وزارت حمل و نقل آمریکا پس از این بحران گفت: این وزارتخانه طی هفته گذشته با مشکلات گسترده شبکه‌ای و اینترنتی مواجه شد. ما هم‌اکنون در حال همکاری با گروه فوریت‌های رایانه‌ای دولت آمریکا)US-CERT( هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این مشکلات را برطرف کنیم. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تایید کرد که سایت اینترنتی این سازمان، سه‌شنبه هفته گذشته مورد حملات گسترده قرار گرفت و از کار افتاد.

سخنگوی مرکزFTC از دادن توضیحات دقیق در مورد اثرات ناشی از این حمله گسترده به کمیسیون فدرال بازرگانی آمریکا خودداری کرده و سخنگوی مرکزUS-CERT به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ نداد.

در این حمله برخی سایت‌های دولتی کره جنوبی به همراه سایت‌های سازمان اطلاعات امنیتی، وزارت امنیت داخلی، وزارت خارجه، کاخ سفید، وزارت دفاع، تالار بورس نیویورک، تالار بورس نزدک و روزنامه واشنگتن‌پست نیز مورد حمله قرار گرفتند.

جای ما کجاست؟

این اقدام مهاجمان به اندازه پوشش خبری آن تاثیر مخرب نداشت، اما زنگ خطری بود که در همه جهان به صدا در آمد و بازهم گوشزد کرد که فضای سایبر جای امنی نیست و باید به فکر مواقع بحرانی برای امور داخلی کشورها بود و شاید نسبت دادن این موضوعات به کره شمالی معنای دیگری هم داشته باشد. در ضمن صحبت نماینده آمریکا در اتحادیه جهانی مخابرات را نیز به یاد داشته باشید که گفت: «اینترنت حق نیست، بلکه سرویسی است که ما به دیگران می‌دهیم و هر وقت بخواهیم آن را قطع می‌کنیم.»


ارسال شده در توسط شهید گرجی