اصول دیپلماسی امام خمینی - وبلاگ تحلیلی شهید گرجی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تحلیلی شهید گرجی

رهبر معظم انقلاب با اشاره به چگونگی پیش گرفتن مسیر پیشرفت در نظام، چنین بیان داشتند:

« نقشه ى راه هم در مقابل ما است. ما نقشهى راه داریم. نقشه ى راه ما چیست؟ نقشه ى راه ما همان اصول امام بزرگوار ما است؛ آن اصولى که با تکیه ى بر آن توانست آن ملت عقب افتاده ى سرافکنده را تبدیل کند به این ملت پیشرو و سرافراز. این اصول، اصولى است که در ادامه ى راه هم به درد ما میخورد و نقشه ى راه ما را تشکیل میدهد. اصول امام، اصول روشنى است. خوشبختانه بیانات امام، نوشته جات امام در بیست و چند جلد در اختیار مردم است؛ خلاصه ى آنها در وصیتنامه ى جاودانه ى امام منعکس است؛ همه میتوانند مراجعه کنند. ما مفید نمیدانیم که به اسم امام تمسک کنیم، اما اصول امام را به فراموشى بسپریم؛ این غلط است. اسم امام و یاد امام به تنهائى کافى نیست؛ امام با اصولش، با مبانی اش، با نقشه ى راهش براى ملت ایران یک موجود جاودانه است. نقشه ى راه در اختیار امام است و آن را به ما عرضه کرده است؛ اصول امام مشخص است….در سیاست خارجى، اصول امام عبارت است از ایستادگى در مقابل سیاستهاى مداخله گر و سلطه طلب؛ برادرى با ملتهاى مسلمان؛ ارتباط برابر با همه ى کشورها، بجز کشورهائى که تیغ را بر روى ملت ایران کشیده اند و دشمنى میکنند؛ مبارزه ى با صهیونیسم؛ مبارزه براى آزادى کشور فلسطین؛ کمک به مظلومین عالم و ایستادگى در برابر ظالمان. وصیتنامه ى امام جلوى چشم ما است. نوشته هاى امام، فرمایشات امام، در کتابهائى که متن کلمات آن بزرگوار را درج کردهاند، موجود است.»


حال لازم است که قدری این اصول را تشریح نماییم و دیدگاه حضرت امام (ره) را در این وجیزه کوتاه به صورت تفضیلی به نمایش گذاریم.
استکبار، شیوه تفکر و منش عملی قدرتمندان زر و زور و در اصطلاح قرآنی خصلتی از کفر است که با سلطه‌گری و خود بزرگ بینی، دیگران را ضعیف پنداشته و آنها را زیر سلطه خود درآورده‌اند. سابقه استکبار را بایستی در آغاز خلقت بشر جستجو کرد که شیطان با استدلال خودپسندانه و تمرد خود، به آن دست یازیده و همواره این خصلت شیطانی و استکباری به عنوان مرتبه‌ای از کفر در طول تاریخ بشر وجود داشته است.
روحیه استکباری و برتری جویی در ساخت سیاسی یک جامعه یا یک نظام حکومتی موجب می شود تا آن نظام سلطه گر خود را برتر و بالاتر از دیگران بپندارد و مبانی فکری، اعتقادی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را بهتر از دیگران بداند و با آنها مبارزه نماید.
نظام استکبار جهانی سعی بر این داشته تا با فکر و اندیشه و فرهنگ رایج دنیوی خود که بر پایه جهان‌بینی مادی استوار است با همه امکانات سیاسی، اقتصادی، نظامی و با تبلیغات در قالب شیوه های گوناگون، دیگر جوامع را تحت کنترل و سلطه خود درآورد.

از دیدگاه حضرت امام(ره) بیشتر توطئه های جهانخواران در راستای حمایت از جریان ضد اسلامی و ضد ارزشی و نابودی اسلام و مسلمین بوده و تعمد در این امر را می توان از انتشار کتاب کفر آمیز آیات شیطانی دریافت که از این طریق دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه‌اش با اسلام برملا ساخت.

قرآن کریم در آیات متعددی دشمنی استکبار با اسلام را بیان نموده است که به یک مورد آن اشاره می کنیم:
«ان یثقفوکم یکونوا لکم اعداء و یبسطوا الیکم ایدیهم و السنتهم بالسوء و ودوا لو تکفرون(متحنه/2).»
اگر بر شما دست یابند همچنان با شما دشمنند و دوستشان(زور) و زبانهایشان(تبلیغات) به بدی به سوی شما باز است و دوست دارند کافر شوید(و از ارزشهای خویش دست بشویید).

از دیرباز استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ برآن بوده است تا با منطق فرعونی-که سمبل استکبار است- جهان را زیر سلطه خویش درآورد و به عنوان حاکم مطلق و بدو منازع در دنیا حکومت کند و در این راستا طرح کوبیدن اسلام را در راس برنامه های خود قرار داده است.
استکبار برای دستیابی به اهداف شوم خویش به ترفندهای گوناگون سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و…دست زده و به تناسب شرایط از آنها بهره گرفته است.
در قرن معاصر یکی از موثرترین راههای مقابله با اسلام راه خدعه و نفوذ و توطئه فرهنگی بوده است. استکبار با القای شعار جدایی دین از سیاست و القا و نشر فرهنگ مبتذل استعماری، ملل مسلمان را از هویت و فرهنگ زلال و روح بخش خویش بیگانه ساخته و باکاربردهای عملی و مسموم خود در زمینه‌های فردی و اجتماعی باعث استثمار، گسترش فرهنگ حقارت و خودباختگی در میان بسیاری از جوامع انسانی گردیده است. این امر از دیدگاه امام(ره) غم انگیزترین مساله‌ای است که مایه تاسف عمیق آن حضرت نیز بوده است؛ چرا که قدرتهای بزرگ استعمار‌گر ملت‌های ستمدیده زیر سلطه خود را در همه چیز عقب نگه داشته و کشورهای مصرفی به بارآورده‌اند و به قدری آنها را از اقتدار شیطانی‌اشان ترسانده‌اند که جرات دست زدن به هیچ ابتکاری را نداشته و در نتیجه سرنوشت خود را به آنان سپرده اند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایرن حکومت‌های وابسته به شرق و غرب را از عوامل مهم بدبختی مسلمانان یاد کرده و به ملت‌های اسلامی توصیه می نماید که حاکمان جائر خود را با تمام قدرت به جای خود بنشاند و در برابر زورگویی و افزون طلبی‌های امریکا با همه توان و قدرت بایستند.
قیام بر ضد مستکبرین زمان در تمام ادیان آسمانی طریقه انبیای الهی بوده است که از آن میان می توان به قیام حضرت موسی بر ضد فرعون اشاره کرد و در عصر حاضر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به عنوان هسته مرکزی انقلاب‌های رهایی بخش در برابر اردوگاه استکبار و امپریالیسم آمریکا- که خواهان به دست گرفتن مقدرات جامعه جهانی بود- به خوبی ایستاد و نگذاشت که امریکا یگانه تصمیم گیرنده نسبت به مقدرات ملل ستمدیده جهان باشد.

امریکا در پی پیروزی انقلاب اسلامی با توطئه های مختلف از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم اقتصادی و غیره خواسته است تا ایران اسلامی قدرت اول منطقه نباشد؛ لذا درصدد برآمد تا ما را از درون بپوساند و ارزشهای اصیل اسلامی را از بین ببرد؛ چرا که به خوبی فهمیده است که ایران به رهبری امام خمینی کانون بزرگ انقلاب اسلامی خواهد بود. امروز که هنوز با مصیبت بزرگ حضور آمریکا هر چند به صورت نیابتی و کمک از کشورهای مطیع مواجه هستیم، رهنمودها و اندیشه های عملی بت شکن زمان حضرت امام خمینی(ره) می تواند بهترین راهگشای ما در اتخاذ خط مشی های سیاسی در قبال استکبار باشد.
از دیدگاه امام(ره)حضور امریکا در منطقه به معنای محو حرکتهای اصیل اسلامی است؛ بنابراین ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی و حضور قدرتمندانه ما در منطقه برای حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی یک ضرورت است.
از آنجایی که مهمترین اهداف اصلی امریکا و استکبار در منطقه دفاع از موقعیت اسرائیل، چپاول ذخایر و منابع اقتصادی کشورهای منطقه و مقابله رو در رو با ارزشهای اعتقادی مسلمانان ایران و منطقه بوده است، اتحاد مسلمانان می تواند خنثی کننده سیاستهای توطئه گرانه امریکا باشد.امروز بر همه ملل مستضعف اسلامی است که به پیروزی از رهنمودهای پیامبرگونه امام راحل در قبال توطئه ها و سیاستهای ظالمانه از سیاستهای انفعالی پرهیز نمایند.
از دیدگاه حضرت امام(ره) شیطان بزرگ به عنوان یکی از منادیان حقوق بشر با بهره‌گیری از دست نشاندگان خود در مجامع بین المللی بیشترین جنایات را بر جامعه بشری وارد کرده است. نظامهای استکباری ابرقدرتها با عملکرد هماهنگ خود با هرگونه اندیشه و حرکتی که منافی خواسته آنان بوده است موضعگیری کرده و در هر نقطه‌ای از دنیا که منافعشان اقتضا کرده است از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده و با اعمال وحشیانه و غیر انسانی خود مفهوم کلام امام را در مورد روح ضد بشری امریکا به عنوان دشمن شماره یک ملتهای مظلوم روشن ساخته است.
حضرت امام(ره) با تیزبینی خاص خویش ضمن شناسایی همه ترفندها و توطئه های استکبار و هشدار به امت مسلمان این چنین نقاب از چهره شیطان بزرگ و ایادی او برگرفت:
« مهمترین و دردآورترین مساله ای که ملتهای اسلامی و غیراسلامی کشورهای تحت سلطه با آن مواجه است موضوع امریکاست… امریکا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه ، از هیچ جنایتی خودداری نمی‌نماید. امریکا مردم مظلوم جهان را با تبلیغات وسیعش که به وسیله صهیونیسم بین الملل سازماندهی می گردد، استثمار می نماید. امریکا با ایادی مرموز و خیانتکارش، چنان خون مردم بی پناه را می مکد که گویی در جهان هیچ کس ، جزء او و اقمارش حق حیات ندارند».(صحیفه امام؛ج13،ص212)
حال با این اوصاف امروز حلقوم ها و هنجره هایی هستد که برای جلب آرای ملت به سوی خود و سوء استفاده از وضعیت اقتصادی کنونی، گفتمان سازش را پیش گرفته و جالب اینجاست که خود را مدعی پیروی از خط امام(ره) می دانند ولی تمام وصیت های ایشان را به باد فراموشی سپرده و خود را تابعه تئوری های سازشکارانه نموده اند.

آنچه که امروز باید بدان دقت کافی داشت آن است که تا به امروز اگر پیشرفتی هم در کشور حاصل شده است مرهون مقاومت ها و ایستادگی های دولتمردان ما در برابر خواسته های بی جای استکبار است و این ایستادگی ها با همراهی ملت، هرساله مشت محکمی بر دهان امریکا می زند.
ما در حال رد شدن از پیچ بزرگ تاریخی هستیم، اگر مقاومت و ایستادگی سرلوحه کار دولتمردان نباشد قطعاً وضعیت ملتهب تر از حال فعلی می شود و آدرس غلطی می شود برای دشمن که خوب در این صحنه بر دشمنی وعناد خود بتازد ولی اگر مقاومت و ایستادگی باشد،دشمنی ها کاسته می شود و دشمن به ستوه می آید و پیشرفت هم حاصل می شود .


ارسال شده در توسط شهید گرجی